anneeikelboom.reismee.nl

Op reis naar ‘the warm heart of Africa’

Na het bezoek naar Moldavië, van inmiddels alweer 4 jaar geleden, heb ik niet stilgezeten. Ik heb mijn Bachelor Pedagogische wetenschappen aan de VU afgerond en ik heb ook mijn pabo diploma gehaald. Op dit moment ben ik bezig met mijn master Orthopedagogiek aan de VU. Hierbij werd ons de mogelijkheid geboden om een stage in het buitenland te doen. Afrika is altijd al een land geweest wat mij aantrok. Na een lezing over “the danger of a single story’ van een Nigeriaanse schrijfster werd ik erg nieuwsgierig. Ik merkte dat ik Afrika, zoals de schijfster (C.N. Adichie) ook noemde, maar van één kant kende: de kant van armoede en ziekte. Inmiddels zijn de tickets geboekt en vertrek ik, samen met een psychologiestudente uit Utrecht, op 20 april naar Blantyre, Malawi. Dit is mijn kans om zelf te zien hoe kinderen/mensen daar leven en wat voor hen belangrijk is in het leven. Ik zal hier drie maanden stage lopen en vervolgens nog met mijn vader en moeder en Joke Zuid Afrika en Mozambique bezoeken. Hierna zal ik nog een maand met een groep weer richting het Noorden reizen. In oktober zal ik weer terugvliegen naar Nederland.

Malawi wordt ook wel ‘the warm heart of Africa’ genoemd. Het ligt in het zuiden van Afrika en grenst aan Mozambique en Zambia. Mijn stage zal plaats vinden in een klein dorpje in de buurt van Blantyre, de tweede grootste stad van Malawi. Ik zal als orthopedagoog gaan werken op een basisschool. Ze hebben ook twee ‘resource rooms’. Dit zijn groepen voor kinderen met een visuele en/of een verstandelijke beperking. De laatste doelgroepen blijven vaak op het terrein slapen omdat ze van verder weg moeten komen. Mijn werkzaamheden zullen vooral inhouden dat ik kinderen zal observeren en gesprekken ga voeren met ouders en docenten. Hoe praten ouders over de beperking van hun kinderen? Wat voor hulp wordt er geboden? Hoe wordt de toekomst voor deze kinderen geschetst? Dit zijn dingen die ik graag te weten wil komen, ondanks dat ik nu al vrees voor sommige antwoorden.

Omdat Malawi een land is waar veel hulp nodig is en waar veel armoede heerst hebben wij besloten om niet met lege handen te vertrekken. We hebben verschillende acties georganiseerd om geld in te zamelen. Hiervan kunnen we ter plekke leermateriaal kopen voor op school. Hiernaast zijn bijvoorbeeld schoenen voor de kinderen ook hard nodig. Om de economie daar te bevorderen hebben we gekozen om in Nederland vooral geld te verzamelen in plaats van spullen.

Mijn vraag aan u is of u eventueel een donatie over heeft om het onderwijs in Malawi te bevorderen. We zullen het geld daar zelf uitgeven dus u kunt er zeker van zijn dat het goed terecht komt. Als u nog vragen heeft kunt u altijd mailen naar: anneeikelboom@hotmail.nl of u kunt mij een berichtje op facebook sturen.

Alvast bedankt, mede namens de kinderen en de docenten van de Monfort demonstration School, Centre for the Blind in Malawi.

Anne Eikelboom


Rek. nr: NL84 INGB 0681 0562 66 o.v.v. Donatie Malawi

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!